Gigt, træningsskade, albuesmerter eller noget helt tredje – der kan være mange årsager til, at du finder det besværligt og problematisk at komme igennem madlavningen derhjemme. Heldigvis findes der et par gode tips til, hvordan du let kommer igennem madlavningen på trods af de smerter, du end har.

Lav større portioner, så du ikke skal i køkkenet så tit

Har du albuesmerter, kan det være svært at holde til at lave mad i flere dage i streg, fordi din albue har brug for ro. På de dage, hvor dine albuesmerter er knap så intense og dit overskud er højere, kan du med fordel lave en dobbelt portion. Så har du mad til de næste par dage, og din albue kan få den fornødne ro. Du kan også fryse en del af portionen ned og tage den op på dage, hvor dine smerter er uudholdelige.

Lav nemme retter med kort tilberedningstid

Der findes uendeligt mange nemme retter, som du kan vælge imellem. Disse nemme retter har ofte en meget kort tilberedningstid, og det vil derfor være nemmere for dig at komme igennem madlavningen, fordi du ikke skal bruge særlig lang tid i køkkenet. Ved en simpel internetsøgning kan du hurtigt finde frem til nogle nemme og overskuelige opskrifter.

Tænk over hvordan du har indrettet dit køkken

Har du svært ved at få fat i de ting, der står på de nederste hylder eller øverste hylder grundet dine smerter? Så kan en løsning være at indrette dit køkken mere hensigtsmæssigt, således at indretningen tager højde for lige netop dine smerter. For eksempel kan du placere de væsentligste køkkenredskaber og maskiner, som du bruger i din madlavning, inden for rækkevidde, så du altid kan komme til dem på nem vis. På den måde bliver madlavningen også lettere for dig at komme igennem.