Det kan være rigtig svært at ændre på gamle vaner, især nogle af de vaner som vi måske har haft i 20, 30, 40 eller flere år.
Ikke desto mindre kan en kostomlægning gøre rigtig meget for helbredet, ikke kun hvis man er overvægtig, men også hvis man er stresset, syg, har små skavanker osv.
Men hvordan kommer man egentlig i gang med en kostomlægning og hvad skal man være opmærksom på?
Her får du 3 gode råd, og du kan også læse mere på https://luunasommer.dk/blog/kostomlaegning/.

Motivationen er vigtig

Lige meget hvad vi som mennesker gør, så ligger der en eller anden form for motivation bag vores handlinger. Når det kommer til en kostomlægning så er det i mange tilfælde en alt for høj vægt, eller et langt sygdomsforløb der er skyld i man ønsker en kostomlægning.
Mange tror fejlagtigt bare at de en dag vågner op og føler sig motiverede, men det er sjældent sådan det fungerer. Du skal rent faktisk også selv gøre noget for at føle dig motiveret, og det kræver at du tager ansvar for dine følelser og kigger indad og mærker efter hvad du i virkeligheden har lyst til.

Find en metode, der virker

Der findes rigtig mange metoder til kostomlægning derude, men du skal huske at du er unik, din krop er unik, og dine spisevaner er det måske også.
Derfor kan du ikke bare kaste dig over den første og bedste kostomlægning du finder, for så er chancen for at det lykkes ikke særlig stor.
Du skal derimod finde en metode der virker for dig, og det kan godt kræve et par forsøg og lidt eksperimenteren.
For nogen virker det at tælle kalorier, for andre virker det at implementere små ændringer over lang tid, og for andre igen virker det at skifte over til en total ny kost som f.eks. vegetar eller LCHF osv. Brug lidt tid på at researche de forskellige muligheder og find ud af hvad der lyder mest tiltalende for dig.

Prøv igen, og igen

Når man begynder på en kostomlægning så vil man ofte fejle. Lidt ligesom da man første gang skulle lære at cykle, eller da man gerne ville blive god til at spille computer.
At fejle er ikke en fiasko, tværtimod, det er først en fiasko når man holder op med at prøve igen.
Tænk hvis du stoppede hver gang du fejlede, så havde du sandsynligvis hverken kørekort, cykel eller job i dag. Ligeledes er det vigtigt når man lægger sin kost om, at man prøver igen og igen, også selv om man falder tilbage i de gamle mønstre.

Du skal ikke gøre det alene

En kostomlægning kan være utrolig svær at komme i gang med, men også at holde ved lige, resten af livet.
Derfor kan det anbefales at man får hjælp med at gennemføre en kostomlægning. Det kan både være til at vælge de rette fødevarer, men også til hvordan man holder motivationen, og til det psykiske som af og til også kan være i spil, når man har haft de forkerte kostvaner i længere tid.
Det er vigtigt at man ikke er alene om det, da det så bliver ekstra svært at gennemføre en kostomlægning.