December måned nærmer sig. Det betyder tid til julefrokoster, julemad, gløgg, juleslik og julebag. Har du også svært ved at holde dig på den sunde linje, når der er den slags fristelser alle vegne i december?

I december skal der være plads til at nyde den slags ting, men du kan stadigvæk godt holde dig sund og have nogle sunde vaner. Men hvordan gør du bedst det i december?

Stop ikke med at dyrke motion i december

Det er altid en god idé at dyrke motion, så derfor bør du ikke stoppe med det i december. Selvom der ofte er lidt mere at se til i den måned og der hygges lidt ekstra, bør du stadig prioritere at motionere. Når du spiser fed julemad og julegodter, så det er også rigtig rart med noget motion.

Du behøver ikke at gå helt amok med træning, bare fordi det er december, men hvis du motionerer helt almindeligt, kan du nyde diverse julelækkerier med god samvittighed.

Eksperimentér med sunde juleopskrifter

Der er så meget lækkert at spise, som hører december måned til. Det meste er dog til den usunde og fede side. Det er derfor ikke det bedste, hvis du forsøger at holde sig sund. Til gengæld er der faktisk mange ting, som du kan lave på en sundere måde.

Hvis du gerne vil være sund, men samtidig ikke gå ned på julekager, konfekt, julemad m.m., så kan du eksperimentere med at lave nogle sundere alternativer. Hvis du går en tur på nettet, kan du finde en masse god inspiration til sunde juleopskrifter.

Hvis du f.eks. er helt vild med æbleskiver, behøver du ikke at undvære dem. Du kan bare finde en opskrift med nogle sundere ingredienser. Hvis du er helt vild med konfekt, kan du lave det ud af nogle dadler og abrikoser fremfor marcipan.

Når du hele tiden finder på den slags alternativer, kan du holde dig sund, men ikke gå ned på julehygge.

Spis nogle mindre portioner

Kender du det med, at du lader dig rive med, og pludselig har du spist dig alt for mæt i fed julemad? Du kan sagtens spise julemad i december, men det er ikke nødvendigt at spise virkelig meget af det. Hvis du holder dig til nogle mindre portioner, sparer du alligevel lidt på kalorierne.

Hvis du spiser noget mindre, nyder du også maden i langt højere grad. Det er pludselig ikke noget, der bare skal køres ind.

Sig nej tak hver anden gang

I december bliver du udsat for alverdens forskellige fristelser. Om det så er de brændte mandler, der bliver solgt på gaden, eller om det er din mormor, der tilbyder dig nogle hjemmebagte vaniljekranse. Det er alt sammen rigtig lækkert, men hvis du takker ja hver gang, bliver det svært at holde den sunde stil.

I stedet kan du sige til dig selv, at du må sige ja hver anden eller tredje gang i stedet. De andre gange kan du f.eks. spise en mandarin eller nogle nødder.