Meget frugt og grønt er pakket ind – f.eks. agurken, der er pakket ind i plastik og icebergsalat, der er pakket ind i folie. Umiddelbart virker det til at grøntsagerne er godt beskyttede mod snavs – og frugt og grønt skal jo også igennem diverse tests for at sikre at kvaliteten er i orden, bl.a. x-ray food inspection. Selvom fødevarerne ikke fejler noget og også er pakket ind, betyder det dog ikke, at de ikke kan give maveproblemer.

Hundredvis af danskere oplever opkast og diarré på grund af bakterier, der befinder sig på frugter og grøntsager. Det sker især med frugter importeret fra Asien, Afrika og det sydlige Europa. Virus og bakterier kan komme fra det vand, der er brugt til at dyrke eller skylle fødevarerne. Det kan også komme fra dårlig hygiejne, både fra menneskerne, der har høstet fødevarerne eller andre kunder i supermarkedet, der f.eks. tidligere har rørt direkte ved uindpakkede frugter og grøntsager. Disse virus og bakterier kan overføres til os mennesker igen – og vi ender så med at få maveonde.

Det er derfor meget vigtigt, at du husker på at skylle fødevarerne, inden du sætter tænderne i dem – uanset om fødevarerne har været pakket ind i plastik eller ej. Det betyder, at den indpakkede agurk bør skylles lige så meget som en uindpakket agurk, da den kan indeholde mindst lige så mange bakterier. En skylning kan ikke kun fjerne virus og bakterier, men det kan faktisk også fjerne eventuelle vandopløselige pesticider, som fødevarerne kan have været sprøjtet med.

Vores generelle råd til hygiejnisk håndtering af frugt og grønt er:

  • Som udgangspunkt bør du skylle alle frugter og grøntsager for at mindske risikoen for sygdomme – uanset om du spiser det råt eller ej. Den eneste undtagelse er dog frugter med en tyk skræl, hvor du ikke kan spise skrællen. Det kan f.eks. være en banan, så længe du ikke rører ved den spiselige del af bananen med de samme fingre, som du bruger til at skrælle frugten.

  • Giv babymajs, sukkerærter og andre snack-grøntsager et kort opkog, inden du spiser dem som snack. Nogle af disse grøntsager kan nemlig være svære at skylle og så er det bedre at give dem et kort opkog, så du er sikker på at bakterierne er væk.

  • Kog frosne bær i et minut, inden du anvender dem i diverse retter, som ikke varmebehandles før servering. Det kan f.eks. være, når du anvender dem til smoothies eller diverse desserter og kager.